Innovació oberta i competitivitat empresarial

02/01/2025
Externa World

Coneix què és la innovació oberta i quins beneficis suposa la seva implementació.

Com pot una empresa continuar sent atractiva i competitiva per als consumidors en oferir productes i serveis innovadors sense alts costos addicionals?

La Innovació Oberta, també anomenada Open Innovation, és un concepte fonamental en el panorama empresarial contemporani, que suggereix que les empreses no poden generar totes les innovacions de forma interna, sinó que han de col·laborar amb agents externs per accedir a coneixements, idees i tecnologies, la qual cosa és essencial en un entorn global i canviant.

Basada en un enfocament col·laboratiu, aquesta concepció ha revolucionat la manera com les empreses desenvolupen noves idees, productes i solucions, promovent coneixements, idees i recursos de diverses fonts, amb l'objectiu de resoldre problemes.

Històricament, les empreses han promogut la innovació mitjançant un procés tancat, i han limitat els seus projectes de recerca i desenvolupament al seu àmbit intern. 

La ruptura d'aquest model tradicional de concepció, promoguda pel concepte d'Open Innovation, popularitzat al llibre del professor Henry Chesbrough, de la Universitat de Califòrnia, Berkeley (EUA); ha permès entendre que, a l'era de la informació i la globalització, les empreses han d'adoptar una estratègia d'innovació oberta per continuar sent competitives.  

Aleshores, aquest procés suposa transcendir els límits organitzatius i fomentar la col·laboració de les empreses amb els agents del seu entorn. Un exemple concret per citar és quan una empresa col·labora i s'associa amb altres empreses, amb startups, universitats i centres de recerca, i participa en esdeveniments i conferències de la indústria.

Com promoure la col·laboració empresària d'idees i tecnologies, oberta amb l'exterior

Aquest enfocament emfatitza com les tecnologies i la col·laboració oberta poden revolucionar el procés dinnovació, convertint-se en una estratègia clau per crear i comercialitzar noves tecnologies en un mercat global competitiu.

Des d'una visió multidisciplinària i tecnològica de la innovació oberta, les idees externes es poden integrar i compartir de manera fluida fomentant una xarxa de col·laboració digital. Aleshores, en lloc que les empreses treballin exclusivament dins dels seus propis límits, Open Innovation promou la col·laboració oberta amb l'exterior, aprofitant idees, tecnologies i recursos tant interns com externs a l'organització.   A la pràctica, les empreses que s'adhereixen a aquest paradigma s'obren a la participació de diferents agents per desenvolupar solucions, afrontar nous reptes i trobar solucions als seus problemes d'una manera més eficaç. 

El llibre de Chesbrough ressalta que, en un món interconnectat, les empreses que vulguin mantenir la seva competitivitat han d'estar disposades a compartir coneixements, tecnologies i experiències. En comptes de dependre únicament del seu propi departament de recerca i desenvolupament (R+D), cal explorar associacions amb universitats, startups, laboratoris externs, competidors i altres entitats. 

Open Innovation implica també la llicència de tecnologies externes i la comercialització d'innovacions internes que no es poden explotar directament.

Conceptes claus

Implementar estratègies de vendes enfocades en la personalització i la diferenciació, són crucials per a enfocar i adaptar aquestes estratègies, a les necessitats de cada client, en funció dels objectius prèviament establerts a aconseguir a mitjà i llarg termini.

Desenvolupament de la força de vendes

La innovació oberta promou un flux bidireccional de coneixements, on a l'entrada (inbound), les organitzacions busquen idees, tecnologies i coneixements de fonts externes, com ara investigadors, universitats i startups; ia la sortida (outbound), les organitzacions també poden llicenciar o vendre les seves pròpies invencions o tecnologies que empreses que no puguin desenvolupar-la internament. 

Això suposa una reducció de riscos i inversió, perquè en aprofitar els recursos externs, les empreses poden reduir el cost i el risc associat amb la investigació i el desenvolupament de noves tecnologies. I com a avantatge competitiu, la col·laboració amb altres entitats faciliten que les empreses tinguin accés a idees, tecnologies, coneixements i noves oportunitats a les quals, altrament, no podrien accedir-hi.

Els beneficis d'operar en un programa de col·laboració global

Per tot això fins aquí, comprenem que la innovació oberta ofereix beneficis a les empreses que operen en un programa de col·laboració global, que són substancials dins del marc d'una economia globalitzada. 

Entre ells, podem esmentar:

  • Reducció del cost de fer recerca i desenvolupament.
  • Potencial de millora en la productivitat del desenvolupament.
  • Incorporació de clients a l'inici del procés de desenvolupament. 
  • Augment de la precisió per a la investigació de mercat i l'orientació de clients.
  • Millorar l'exercici en la planificació i entrega de projectes. 
  • Potencial de sinergia entre innovacions internes i externes.
  • Potencial de màrqueting viral.
  • Transformació digital millorada. 
  • Potencial per a models de negoci completament nous. 
  • Aprofitament dels ecosistemes dinnovació.

Característiques de la innovació oberta

Tot i això, la innovació oberta està caracteritzada per una sèrie d'elements clau que la diferencien, sens dubte, dels models tradicionals d'innovació tancada. Entre les seves distincions trobem: 

  • Col·laboració externa: es basa en la col·laboració amb agents externs a l'empresa, com ara startups, universitats, competidors i clients per desenvolupar noves idees i tecnologies. 
  • Intercanvi de coneixements: fomenta la transferència de coneixements i tecnologies tant cap a dins com cap a fora de lorganització. 
  • Models de negoci flexibles: permet a les empreses respondre millor els canvis de lentorn i les noves necessitats del mercat.
  • Diversificació de fonts: utilitza una varietat de fonts per a la innovació, incloent nous actors en el procés de R+D+I.
  • Ús d'eines digitals: us beneficieu de l'ús d'eines digitals per facilitar la col·laboració i l'intercanvi d'informació.

Ecosistemes d'innovació oberta

Open Innovation és més que una tendència, és l'evolució de la concepció tradicional tancada d'innovació, cap a idees avantguardes que fomenten el treball col·laboratiu construint ponts cap al futur, promovent el creixement sostenible i continu. Es tracta d'un procés d'innovació empresarial on es combinen idees internes i externes dins de diverses arquitectures, plataformes i sistemes aliens a una mateixa empresa.  

La innovació oberta pot aplicar a diversos contextos i mercats, ja que no està restringit a l'entorn corporatiu, cosa que fa possible aplicar-ho en altres escenaris com ara socials, polítics, artístics, etc. Brinda la possibilitat d'entrar en contacte amb organitzacions de diferent índole, afavoreix la proximitat i el coneixement amb noves oportunitats i solucions creatives per a problemes complexos.