El Big Data és capaç de resoldre múltiples desafiaments empresarials
L'ús del Big Data i l'Anàlisi de Dades han esdevingut una necessitat empresarial primordial per al món dels negocis actuals.
En un mercat cada cop més digitalitzat i globalitzat, l'èxit empresari dependrà encara més de la capacitat de transformar les dades en accions concretes i efectives. És en aquest entorn empresarial altament competitiu on les companyies busquen constantment diverses maneres d'optimitzar les seves estratègies comercials.
Per això, per maximitzar els resultats comercials, millorar l'eficiència operativa dels processos productius i personalitzar l'experiència amb els clients, les organitzacions estan emprant, el Big Data i l'anàlisi de dades. Tots dos, ben implementats, resulten ser eines estratègiques i efectives per assolir l'èxit al món empresarial.
Al llibre Big Data: A Revolution That Will Transformi How We Live, Work, and Think de Viktor Mayer-Schönberger i Kenneth Cukier, els autors exploren com l'anàlisi massiva de dades ha canviat la manera com prenem decisions, treballem i vivim.
La capacitat de manejar grans volums de dades ha modificat radicalment la manera com prenem decisions, eliminant les limitacions de treballar només amb petites mostres i permetent una anàlisi més profunda i en temps real. Com que Mayer-Schönberger i Cukier destaquen al seu llibre, estem a l'era de les dades massives, i les organitzacions que no aprofitin el seu potencial es quedaran enrere en relació amb la seva competència.
A l'outsourcing de vendes, aquesta transformació es reflecteix en la manera com es capturen, processen i utilitzen les dades per millorar l'eficiència operativa. Les empreses ja no depenen exclusivament d'enquestes o anàlisis històriques; ara poden basar les seves estratègies en dades actualitzades constantment i algorismes que prediuen tendències amb gran precisió.


Què és el Big Data?
El Big Data consisteix en un procés que analitza i interpreta grans volums de dades, tant estructurats com no estructurats i permet que les dades emmagatzemades de forma remota, puguin ser utilitzades per les empreses com a base per a la presa de decisions.
Per tant, l'ús del Big Data en sectors com el màrqueting, les finances, les vendes, l'atenció al client, entre d'altres; és una forma d'aprofitar les dades que es generen diàriament i que ben emprades i gestionades, poden afavorir el creixement i el desenvolupament de l'empresa. El seu ús pràctic en la gestió de vendes, de recursos humans, a l'àrea financera, en estratègies de màrqueting, en desenvolupament i disseny de nous productes, control d'inventaris, etc.; resulta fonamental.
El seu procés d'ús consisteix a analitzar i interpretar grans volums de dades, per poder identificar: noves oportunitats comercials, processos els costos dels quals poden ser reduïts, definició i replanteig de característiques/usos dels productes segons noves necessitats detectades en el consumidor; augment de la satisfacció del client responent de manera puntual a les seves inquietuds i necessitats; presa de decisions més assertives; etc.
Per què és important l'ús del Big Data actualment?
La recopilació de grans volums de dades i la cerca de tendències dins del món de les dades, permeten que les empreses es moguin de forma més ràpida i efectiva, eficient i amb possibilitat de mesurar resultats.
Està demostrat que l'ús del Big Data ha proveït les organitzacions de respostes a moltes preguntes que ni tan sols sabien que tenien. L'anàlisi de les dades els proveeix d'un punt de referència per comprendre els seus problemes d'una manera més assequible i així buscar solucions alineades amb els objectius empresarials. Els permet reduir costos, prendre decisions de forma més efectiva i conscient, i promou la seva capacitat de conèixer i mesurar les necessitats dels clients i l'obertura per oferir nous productes més d'acord amb les seves necessitats personals.
Transformació de la presa de decisions amb l'Anàlisi de Dades
Les decisions estratègiques basades en dades han reemplaçat la intuïció a la majoria de les indústries, i el sector de vendes no n'és l'excepció.
Les empreses que externalitzen les vendes poden aprofitar l'anàlisi de dades per ajustar estratègies comercials en temps real; mesurar el rendiment dels equips de vendes: KPI's com a taxa de conversió, temps de tancament i ROI, que permeten avaluar l'efectivitat de l'outsourcing de vendes; reduir costos operatius, ja que una anàlisi detallada de les dades ajuda a optimitzar els recursos ia reduir deixalles en esforços comercials innecessaris; detectar oportunitats de cross-selling i up-selling mitjançant una anàlisi detallada del comportament del client, on es poden identificar oportunitats per incrementar el valor de cada venda; entre moltes altres accions mesurables.
En termes empresarials, el Big Data és el procés pel qual les dades es recol·lecten, s'analitzen i es converteixen en informació llegible que és factible de ser utilitzada a benefici d'una empresa. El seu funcionament bàsic consta de tres fases que es poden resumir en: captura i emmagatzematge de dades, processament de les dades, i la posterior anàlisi.


Propostes innovadores en la revolució de les dades
Vivim en un temps en què la revolució de les dades ens permet apropar-nos a propostes innovadores al món dels negocis i les vendes, reconeixent llavors algunes idees i possibilitats fonamentals que ens brinden el Big Data i l'anàlisi de dades, que hem de valorar:
Canvi d'enfocament a l'anàlisi de dades: En lloc de dependre de mostres petites i extrapolacions, el Big Data permet treballar amb volums d'informació enormes, reduint el marge d'error i augmentant la precisió en la presa de decisions.
Importància de la correlació sobre la causalitat: Amb el Big Data, l'enfocament passa de trobar causes exactes a identificar patrons i correlacions a les dades que poden predir tendències o comportaments.
El valor de les dades imperfectes: En grans volums, les dades no necessiten ser perfectes per ser útils. Les petites errades es dilueixen i l'anàlisi continua proporcionant informació valuosa.
Noves oportunitats de negoci: La capacitat d'analitzar dades en temps real ha permès l'aparició de noves indústries i models de negoci basats en la informació, com ara la personalització extrema en màrqueting i l'optimització de cadenes de subministrament.
Riscos i desafiaments: Els autors també adverteixen sobre els perills del Big Data, com la pèrdua de privadesa, el biaix algorítmic i la concentració del poder en els que controlen aquestes dades.


El Big Data permet anticipar tendències i predir comportaments futurs, i amb això, una empresa pot anticipar-se a les demandes del mercat i satisfer les necessitats dels consumidors, fins i tot molt de temps abans que puguin reconèixer la necessitat o manifestar-la.
Per tant, mitjançant aquesta eina estratègica, algunes de les funcions més importants són: les prediccions precises (per anticipar-se a tendències i predir comportaments); l'optimització de processos (l'anàlisi de les dades permet identificar problemes i àrees de millora); la proximitat i personalització amb el client (per millorar la satisfacció i fidelització); i la presa de decisions informades.
Beneficis d'usar Big Data a l'àrea de vendes
Quan les empreses decideixen emprar el Big Data per prendre decisions, els equips de vendes poden:
Identificar clients potencials amb precisió, ja que l'anàlisi de dades permet segmentar audiències i focalitzar els esforços comercials en els prospectes amb més potencial de conversió.
Optimitzar la gestió de leads, ja que l'automatització i l'anàlisi predictiva ajuden a prioritzar oportunitats ia dissenyar estratègies d'acostament més efectives.
Personalitzar l'experiència del client ja que, mitjançant l'estudi del comportament del consumidor, és possible oferir productes o serveis adaptats a les necessitats específiques.
Preveure tendències de mercat per la possibilitat que brinda la intel·ligència de dades d'anticipació a canvis a la demanda i la identificació d'oportunitats emergents.
El Big Data i l'anàlisi de dades representen un avantatge competitiu significatiu per a aquelles empreses que es decideixin a emprar aquestes estratègies. Tot i això, l'èxit en la seva implementació dependrà de com es manegin les dades, garantint la seva qualitat, seguretat i ús ètic ja que, a mesura que la tecnologia avança, les oportunitats de millora continuaran expandint-se, però també ho faran els reptes associats, com la privadesa i el biaix algorítmic.
En aquest escenari, aquelles organitzacions que aconsegueixin equilibrar innovació i responsabilitat seran les que liderin la transformació digital del futur.